Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Gran Turismo 4 průvodce pro začátečníky.

21. 11. 2006
Základní rozdělení aut, na které se v Gran Turismu bere zřetel až v první řadě, je jejich determinace podle konstrukce. Jistě jste si všimli, že vaše stará, vzpomínkami provoněná „stodváca“ měla motor vzadu s náhonem na zadní nápravu (RR), naproti tomu takový bolševický „žigulík“ sice disponoval motorem vpředu, ale náhon měl také nazad (FR). Dnes je trend umisťování motoru ve předu s náhonem na přední nápravě (FF), což je pro běžný provoz možná nejbezpečnější a s posilovačem řízení i nejlehčí, na druhou stranu, pro závodění není tato kombinace nic moc. Tento článek se vám bude snažit ukázat ty nejdůležitější rozdíly mezi těmito auty, a podíváme se i na základní pravidla tuningu.

FF – motor vepředu, náhon na přední nápravu
Výhodou těchto vozů je relativně nízká cena a snadná ovladatelnost. Horší je to s akcelerací, která je způsobená podkluzem předních, aktivně se točících kol. Tato auta jsou ideální pro naprosté začátečníky, protože díky nedotáčivosti hodiny akutně nehrozí ani s plynem na podlaze. Mají krátkou životnost, protože ač se vám s nimi bude jezdit sebe lépe, proti stejně výkonnému FR nemají šanci.

 FR – motor vepředu, náhon na zadní nápravu
Klasickým konceptem sportovních automobilů je tato úprava. Potřebujete dávku cviku a lehkou nohu na plynu v zatáčkách, protože hrozí „ustřelení“ zadku vozu a následně hodiny. Tyto vozy mají nejmenší poloměr zatáčení a mohou tak, pokud jejich ovládání zvládnete, projíždět zatáčky velmi rychle.

RR – motor vzadu, náhon na zadní nápravu
Hrozí reálné nebezpečí přetočení. Jejich zástupců je ale po málu a naštěstí vás s nimi nikdo nebude nutit jezdit. Pro fandy může ale být svezení se v DMC DeLoreanu (stříbrné auto z Návratu do budoucnosti) zajímavou zkušeností. A to i po zvukové stránce.

MR – motor mezi nápravami, náhon na zadní nápravu
Motor většinou bývá hned za řidičem a jedná se nejčastěji o auta dvojmístná nebo auta formulového typu. Jsou jakýmsi kompromisem mezi FF a FR vozy.

 4WD – náhon na všechna čtyři kola
Díky náhonu na všechna čtyři kola jsou v zatáčkách velmi stabilní, skoro jako by jela po kolejích, ale mají tendenci ztrácet stopu a klouzat ze silnice ven. Jejich poloměr zatáčení také není z nejmenších a kvůli větší hmotnosti potřebují pomoct s akcelerací a brzděním.

TUNING
Kromě vyšperkovaných speciálů (které se vám ale pod volant dostanou až v pokročilé fázi hry) budete mít tu čest hlavně s nepřeberným množstvím sériových vozů nejrůznějších značek a typů, které budete muset upravit tak, aby byly konkurenceschopné celému startovnímu poli. Mějte však na paměti, že čím větší bude rozdíl mezi vaším výkonem a ostatními soupeři (ve váš prospěch), tím míň GT bodů za vyhraný závod dostanete. Na odměnu v podobě nového přírůstku do garáže to nebude mít vliv, ale odemykání nových okruhů do Arcade módu se vám trochu protáhne.

 Některé vozy jsou už z podstaty odkázány k „živoření“ na pokraji dvou set koňských sil bez možnosti přikoupení třeba jen jediného stupně turba, jiné se této sofistikované technice nebrání ani v její čtvrté, nejsilnější verzi. Tímto krkolomným úvodem se snažím říct, že paušálně se tuning nedá vztáhnout na všechna auta, a proto neočekávejte rady typu „nejdřív kupte to, pak tamto a pokud zbudou peníze, sáhněte pro ono“. Také se nebudu rozepisovat o součástkách dovolujících vám stupňovité nastavování čehokoliv, protože lidé využívající těchto dílů nebudou hledat radu v tipech pro začátečníky. Jistá obecná pravidla ale existují.

Brzdy (Brakes)
Nakoupení závodních brzd vám dovolí oproti sériové verzi sešlápnout jejich pedál před zatáčkou později, než vaši soupeři. Tím získáváte cenné metry a pokud se přetahujete o pozici se stejně, nebo s lehce výkonnějším vozem, můžou být vaše keramické svěrače (hmm) tím rozhodujícím faktorem v poslední zatáčce před cílovou rovinkou. Pokud se budete zaobírat nastavováním poměru síly brzd mezi přední a zadní nápravou pamatujte na to, že více síly na přední nápravu znamená nebezpečí nedotáčivosti  (poloměr vašeho zatáčení se zvětší), a naopak, větší důraz brzd na zadních kolech hrozí smykem – důsledek přetáčivosti.

Motor (Engine)
V této položce se skrývají různé úpravy zvětšující objem válců či vyhlazení jejich povrchu, vlastní ladění motoru nebo instalace počítačového čipu řídícího činnost agregátu. Nachází se zde i populární nitro (NOS) za „symbolickou“ částku 5000 kreditů. Jeho účinnost není (překvapivě :-)) tak markantní jako toho v Brunoutu, a proto s jeho nákupem počkejte až v jeho cenové kategorii nebude jiná alternativa.

Turbo
Nejlevnějším způsobem jak autu dodat potřebný výkon je turbo. Ne všechny motory ale mohou být tímto systémem vylepšeny, takže se v některých situacích hodí vypnout auto save a prostě se podívat, jestli vyhlédnuté vozidlo podobnou úpravu podporuje.  Čtvrtý stupeň turba dosahuje ceny kolem osmdesáti tisíc, takže si dobře zvažte, jestli raději tyto peníze neuložit do virtuálního prasátka na nějaký speciál.

Sání vzduchu (Exhaust)
Součástky této skupiny zlepšují přívod a odvod vzduchu motoru. Jedná se o vzduchové filtry a výfukové systémy. Vzhledem k tomu, že zlepšení těchto parametrů je zapotřebí hlavně u silnějších motorů, využijete jich především v kombinaci s turbem.

Hnací ústrojí (Drivetrain)
Zde se nacházejí všechny možné díly ovlivňující chod motoru bez zásahu do jeho hrubého výkonu. Prostřednictvím nového typu řazení, spojky, diferenciálu náprav a podobných vymožeností se hledá nejlepší kompromis mezi akcelerací, maximální rychlostí a nepříjemnou ztrátou tahu v kopci. Yaw Control System (doslova „systém kontroly ječení“) je výborným pomocníkem v regulaci akcelerace v zatáčkách proti prokluzu kol a ztráty stopy.

 Odpružení (Suspension)
V nabídce jsou sportovní a závodní druhy tlumičů zlepšující vedení vozu v zatáčkách, uklidní jeho stopu při prudkém brzdění a v jejich dražší variantě můžete doslova po milimetrech korigovat výšku podvozku. Čím výše auto posadíte, tím pomaleji pojede, ale bezpečněji bude projíždět zatáčky. Toto nastavení se tak hodí pro pomalé, technické okruhy. Tlumiče nepodceňujte, protože na stabilitu vozu byste se pak, při nenadálých vynucených manévrech, nemohli jinak spolehnout. Stačí najet na vodící koberec ze zatáčky a přesvědčit se.

Jiné úpravy (Other)
Demontáží nebo výměnou některých dílů (hlavně karosářských a interiérových) můžete hmotnost vašeho oře snížit podle typu auta třeba i o tři sta kilogramů. Ttto ušetřené tři stovky kil uděljí pro vaši akceleraci a brzdnou dráhu to, co byste jinak museli kombinovat jinými součástkami. A co víc, menší hmotnost znamená také pomalejší opotřebování pneumatik. Nedoporučuji ale bezhlavě koupit všechna odlehčení naráz, protože jeho poslední stupeň už stojí pěkné peníze, za které byste jinak mohli mít ekonomicky výhodnější nákup. Také mějte na paměti, že lehké auto to v zatáčkách v souboji s těžšími vehikly nebude mít snadné.  Dále se v této složce nachází diferenciál pro auta s pohonem na všechna čtyři kola s jehož pomocí můžete rozvrhnout poměr síly tahu motoru mezi přední a zadní nápravu.

Pneumatiky (Tyres)
Až si dostatečně pohrajete s nastavováním výše zmíněných kategorií, nakonec přijdete na to, že všechno stojí a padá na vhodně zvoleném obutí. Kromě pneumatik do rallye (Dirt) a na sníh (Snow) je tu široká nabídka standardních (těm se vyhněte), sportovních a závodních gum obvyklých parametrů (od super tvrdých až po ty nejměkčí). Vzhledem k tomu, že v GT4 můžete měnit typ pneumatik v samotném závodě, vyplatí se vlastnit pro dané auto širší paletu typů obuvi, a mít tak možnost pružně reagovat na situaci na okruhu.

Nákupy aut
Jak již bylo řečeno v recenzi, základní kapitál, kterým budete disponovat, je deset tisíc kreditů, za které žádné nové auto nepořídíte. Tato almužna se peostřednictvím uložené pozice z GT3 může změnit na celých 110 000 kreditů, což už není  taková bída, ale vaše první kroky by stejně měly vést do jednoho ze tří obchodů s ojetými modely, rozdělenými na vozy z osmdesátých a prvé a druhé poloviny let devadesátých. Sortiment bazarů se mění, proto jednejte, na nic nečekejte, další den můžete odejít s prázdnou. Ceny kolísají i podle najetých kilometrů, takže se do deseti tisíc jistě vejdete i s lepšími auty než jsem pro příklad uvedl níže. Doporučil bych vyhnout se levným, do sta koňských sil výkonným automobilům, jejichž úprava spolkne víc peněz, a než se vrhnete do nákupů, splňte si alespoň základní licence National B a National A, za jejichž splnění vás čeká VW Lupo 1.4 a Pontiac Sunfire GXP (to jsou ceny za bronz, pokud zajedete licence lépe, odměna bude divočejší). Automobily na vás čekají i v Driving misích. Zde uvádíme menší přehled aut, která se nejen v začátcích hodí koupit v jednotlivých kategoriích podle typu náhonu:

FF
Mitsubishi FTO GPX
Honda Civic Type R
Toyota Celica 2000GT
Honda Prelude
FR
Mazda RX7 GTX
Nisan Skyline GTS
Nisan Silvia
Toyota Celica XX
4WD
Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Galant
MR
Toyota MR2 1600 G-Limited

A nakonec ještě dvě poznámky: Za A): pokud potřebujete pomoct s technikou jízdy, zamiřte do „autoškoly pro pokročilé“ věnované sice primárně GT3, ale její pravidla platí stále. A za B): po nákupu nebo výhře auta nepanikařte a neutíkejte hned novou hračku vyzkoušet do oblíbeného okruhu, ale rozvážně se vydejte do GT Auto a vyměňte olej. Odměnou vám bude nějaký ten koník navíc.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

lol

(chuck Noriss, 10. 3. 2007 10:29)

na tuto hru su neni čiti cheaty gran turismo 4

Matysuv křik

(Martin, 6. 3. 2007 20:12)

piče a piče a piče jste protože tam nejsou cheaty

cheaty

(Martin, 6. 3. 2007 20:09)

kde jsou cheaty
ja chci cheaty piče !!!!!!!!!!!!!!!

Get 100%

(EMMMAS, 3. 3. 2007 7:53)

Otočeno chci další díl už se těšim až to vyjde

????????????

(Admin X-boxu, 9. 2. 2007 18:07)

jo a ty jsi zajel i ty 24 hodinové závody?

gt 4

(Admin X-boxu, 9. 2. 2007 18:06)

asi to musíš dojet do 100%

GT4

(eclipse, 8. 2. 2007 12:12)

ja som v 99.9 percent a ešte nemam otvorene to auto tank čo mam spravit

hra

(tomsa, 29. 1. 2007 15:45)

kupuju si tuto hru juchuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúú¨´=éíáýžřqwertzuioasdfghj-.,m§ů§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§